środa, 7 stycznia 2015

Praga

Cześć !

Jak widzicie na blogu pewne zmiany. Dlatego dziś troszkę luźniejszy post
i powracam do mojej kolekcji.

Kartkę otrzymałam wczoraj, od koleżanki ze studiów.


Praga – stolica i największe miasto Czech, położone w środkowej części kraju, nad Wełtawą. Jest miastem wydzielonym na prawach kraju, będąc jednocześnie stolicą kraju środkowoczeskiego.

Klika ciekawostek :
Największym stadionem piłkarskim świata jest stadion Strahov mieszczący się w dzielnicy Pragi o tej samej nazwie, w pobliżu wzgórza Petrin. Jego pojemność to 220.000 miejsc. Obecnie obiekt jest w posiadaniu klubu Sparta Praga, który przekształcił płytę stadionu w 8 boisk treningowych. Na stadionie odbywają się także liczne koncerty i imprezy. W Pradze znajduję się kilkaset świątyń różnych religii, jednocześnie Czechy są najbardziej ateistycznym państwem w Europie. 59% obywateli to ateiści lub agnostycy. Podczas budowy mostu Karola, w XIV wieku, jednym z głównych składników zaprawy murarskiej były jajka (dokładniej, ich białka).
Synagogi i cmentarz żydowski w dzielnicy Josevov przetrwały II wojnę światową paradoksalnie dzięki Adolfowi Hitlerowi, który po całkowitej zagładzie Żydów chciał utworzyć w Pradze muzeum narodu żydowskiego. 12% mieszkańców Czech zamieszkuje stolicę republiki. Najstarsza karuzela na świecie znajduje się w Pradze, w dzielnicy Vinohrady. W stolicy Czech znajduje się 45 stacji i 260 km torów kolejowych. W Pradze toczy się akcja książki Zbigniewa Nienackiego pt. „Pan Samochodzik i tajemnica tajemnic”. W fabule powieści pojawiają się m.in. Złota Uliczka, Cmentarz Żydowski, Daliborka, uniwersytet Karola, pomnik rabina Lőwe. Na podstawie książki nakręcono też film „Pan Samochodzik i Praskie Tajemnice”.



Kto był w Pradze ? :) 

16 komentarzy:

  1. Ja nie byłam, ale mam nadzieję, że w końcu się tam wybiorę :)
    Bardzo ładna kartka. W sumie to chyba się jeszcze nie spotkałam z brzydką kartką z tego miasta :p

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja byłam w 2009 na majówkę, bardzo ładne miasto. Z chęcią bym tam wróciła ;)
    Również nie spotkałam się z brzydką kartką z Pragi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będę miała okazję tam zawitać ;)

      Usuń
  3. Och Praga, byłam i zimą i latem i jesienią. O każdej porze roku jest tam pięknie.
    Polecam i pozdrawiam c;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda mi się tam pojechać, dziękuję bardzo !
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Nie byłam, ale mam nadzieję, że kiedyś zwiedzę to miasto!
    A pocztówka jest bardzo ładna! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Starałam się z Tobą ostatnio skontaktować, ale nie wiem, czy dostałaś moje wiadomości.

      Usuń
  5. A propos Pragi to ostatnio zamarzyło mi się wybrac tam i przejść się Mostem Karola :) Może w tym roku uda mi się zrealizować to marzenie.
    Zapraszam w moje skromnie progi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koleżanka ( od której dostałam tą pocztówkę ) była tam na Sylwestra. Mówiła, że na tym moście było szczególnie niebezpiecznie, ludzie nie uważają, ciągle karetki jeździły, ale jak była nie w takie święto - po prostu na spacerze mówiła, że cudownie.

      Usuń
  6. Nigdy nie miałam okazji pojechać do Pragi, ale jak tylko taka okazja się nadarzy, to skorzystam na pewno.
    Pocztówka jest piękna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Też bym chciała tam pojechać, może będę mieć niedługo okazję ;)

      Usuń
  7. Piękna pocztówka z pięknego miasta. Byłam i nie chciałam wyjeżdżać :)
    Dostajesz ode mnie nominację do Liebster Blog Award http://mojpostcrossing.blogspot.com/2015/01/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już robiłam tą akcję, ale chętnie odpowiem na Twoje pytania w komentarzu u Ciebie :)

      Usuń
  8. Ja byłam w Pradze, nawet dwa razy. Niestety, oba były jeszcze w podstawówce, więc już niewiele pamiętam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzeba przejechać się jeszcze raz, nie mamy daleko :)

      Usuń